استودیوها نگران روزهای جام‌جهانی هستند

مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که از ۱۱ ژوئن تا ۱۱ ژوئیه (۲۱ خرداد تا ۲۰ تیر)امسال برگزار می شود، هر چقدر برای شبکه های تلویزیونی سود آور و جذاب باشد پخش کنندگان فیلم های سینمایی در سطح جهانی را با دردسر مواجه می‌کند.

به گزارش مهر از هالیوود ریپورتر مشکل اصلی اینجاست که مدت سی روزه مسابقات جام جهانی فوتبال درست در وسط فصل تابستان یعنی بهترین زمان برای اکران فیلم هایی است که فروش مطلوبی برای آنها پیش بینی می شود.

به همین دلیل بسیاری از استودیو ها و پخش کنندگان فیلم های هالیوودی به تکاپو افتاده اند تا زمان اکران خارجی برخی از فیلم های پر مخاطب خود را به بعد از جام جهانی موکول کنند.چرا که می دانند میزان استقبال عمومی از پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی ، میزان فروش تابستانی فیلم های امسال را تا حد قابل توجهی پایین می آورد.

در بازار اکران بریتانیا که بزرگ ترین بازار خارجی سینمای هالیوود به شمار می رود، میزان فروش فیلم ها در مقطع برگزاری جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱ تا۵ درصد افت فروش داشته است.

ورونیکا کوان روبینک مدیر بخش بازار یابی جهانی استودیوی یونیورسال در این باره می گوید : بازار سینمای بسیاری از کشور‌ها در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال کساد است. به ویژه در روز هایی که تیم ملی یک کشور مسابقه داشته باشد ، کمتر کسی به سینما رفتن رغبتی نشان می دهد.در برخی کشور ها که فوتبال محبوبیت زیادی در میان توده ها دارد میزان تماشاگران به خصوص تماشاگران مرد سینما افت قابل توجهی پیدا می کند.

استودیوی پارامونت هم برای مقابله با تاثیر کاهش تماشاگران سینما در روز های جام جهانی ، مهم ترین فیلم این فصل خود یعنی " مرد آهنی ۲" را یک تا دو هفته زود تر از موعد مقرر در اروپا و آسیا اکران می کند.اندرو کریپس از مدیران پارامونت علت این امر را دادن فرصت بیشتر به فیلم برای دستیابی به فروشی معقول پیش از آغاز جام جهانی عنوان کرده است.

دیوید کورن بلوم مدیر اکران جهانی استودیوی دیزنی هم با زودتر اکران کردن فیلم ها پیش از آغاز جام جهانی موافق است : تحقیقات نشان می‌دهد میزان فروش بلیت سینما در سه هفته منتهی به افتتاح جام جهانی بین ۷۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.در حالی که فروش فیلم در روزهای برگزاری جام نسبت به دوره مشابه سال گذشته به نصف می رسد.

در حالی که زمان اکران خارجی فیلم های آمریکایی معمولا حدود یک ماه پس از آغاز اکران آمریکا و کاناداست ، استودیوی دیزنی اکران جهانی فیلم جدید خود " شاهزاده پارسی : غبار زمان" را تنها یک هفته پس از اکران آمریکای شمالی آغاز کرده است.در حالی که یونیورسال هم اکران اروپایی فیلم " رابین هود" را درست همزمان با نمایش افتتاحیه این فیلم در جشنواره کن برنامه ریزی کرده است.

کارشناسان اقتصاد سینما اکران فیلم‌های زنانه در مدت برگزاری جام جهانی را تنها راهکار عملی برای برون رفت از وضعیت بحرانی این بازه زمانی یک ماهه می دانند. به این ترتیب به نظر می رسد ترافیک فیلم‌های پرفروش پیش و پس از جام جهانی فوتبال سنگین باشد و سینما های اروپا و آسیا در روز های برگزاری مسابقات با فیلم های زنانه و انیمیشن های کودکانه منتظر تعیین قهرمان جام جهانی فوتبال و بازگشت جوامع به زندگی عادی باشند.

/ 1 نظر / 14 بازدید
احسان کاوسی

[سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز][سبز]